Åsa Petersen

Artikel › Publicerad av NLL den 2 november 2011

En hälsning från “lokalpatrioten”

av Åsa Petersen

Ibland får jag dåndimpen av den svenska samhällsdebatten. Som när Facebook ska bygga sina första serverhallar utanför USA och väljer Luleå. Etableringen kostar någonstans mellan tre och fem miljarder. Den svenska staten använder EU:s regler för investeringsstöd och går in med 103 miljoner kronor. Plötsligt får ett gäng etablerade samhällsdebattörer i Mälardalsregionen eld i baken.

USCH OCH FY! gastar de på Facebook och Twitter.

Staten borde inte slänga skattepengar på miljardföretag! ropar de vidare.

Med tillägget: 103 miljoner kr för några ynka jobb i Luleå, Norrbotten!?

De bemödar sig inte att läsa på. Då skulle de veta att de planerade serverhallarna i Luleå kommer att dra 473 miljoner terawattimmar el om året. Det är lika mycket som 16 000 villor. Staten kommer att få tillbaka de 100 investerade miljonerna på bara något år, i energiskatt.

Vet ni vad jag tror? Jag tror att 100 miljoner i investeringsstöd inte alls är problemet. Jag tror att många Stockholmsdebattörer stör sig på att en så stor investering görs i perifera Norrbotten, som ju ”alla” vet är en ”avfolkningsbyggd”.

Om serverhallarna hade byggts i Mälardalsregionen, förslagsvis inom Stockholms läns gränser, hade statens stöd knappast kritiserats på samma sätt. Då hade investeringen setts som ett självklart allmänintresse för hela landet. För Stockholm är normen, och Norrbotten undantaget.

Ibland är det nyttigt att applicera ett normkritiskt perspektiv även på regionala frågor.

Jag kunde så klart inte hålla snattran när protesterna dök upp på Facebook och Twitter. Jag gick ut stenhårt i debatten och fick från flera håll höra att jag var ”lokalpatriot”. Förslagen på vad staten istället borde använda sina pengar till var många. Järnväg, till exempel.

För det första får man en kilometer järnväg för 100 miljoner kronor. För det andra är jag en varm förespråkare av Norrbotniabanan. Gissa vad jag brukar kallas när jag kräver att denna nödvändiga järnväg för godstransporter till och från Norrbotten ska byggas?

Lokalpatriot.