Åsa Petersen

Hela Sverige behöver Norrbotniabanan

31 mars 2010

Ikeas grundare Ingvar Kamprad vill ha Norrbotniabanan. I Haparandabladet säger han:

– Det här är järnvägen vi längtar efter. Det är ett projekt vi stöder helhjärtat.

Ikea fraktar stora mängder varor till sitt varuhus i Haparanda. Men järnvägstransporterna dras med problem. Trassliga omlastningar gör frakten dyr.

– Norrbotniabanan skulle ge stora kostnadsbesparingar för oss som har skrymmande varor att frakta. Det är verkligen en angelägen fråga för området, säger Ingvar Kamprad.

Jag har bott tio år i Stockholm. Rört mig i politik- och mediakretsar. Jag vet att Norrbotniabanan inte står särskilt högt i kurs i huvudstaden: ”Dra ny och dyr räls i de där utflyttningsbygderna? Menar du allvar?”

När man möts av den attityden är det pedagogik som gäller. Förklara gärna så här:

Ju bättre godstransporterna från Norrbotten går, desto bättre går det för den svenska och europeiska industrin.

I Norrbottens gruvor och skogar finns råvaror – malm och trä – som industrier i Sverige och Europa behöver för sin produktion. Klippte man av godstransporterna från Norrbotten skulle många fabriker stå utan arbetsmaterial.

Det räcker inte med att frakten är snabb och säker. Den måste vara miljövänlig också. Gröna transporter är, äntligen, en konkurrensfördel på världsmarknaden. Tåg vinner över flygplan och lastbilar.

Hela Sverige behöver snabba, säkra och miljövänliga transporter av råvaror från Norrbotten. Alltså behöver hela Sverige Norrbotniabanan.

Fler än Ingvar Kamprad borde längta efter en stump järnväg mellan Umeå och Luleå.

Åsa Petersen

Skriv en kommentar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *